Statut Niepublicznego Przedszkola „Magiczny Zakątek”
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
1. Przedszkole jest placówką niepubliczną prowadzone na podstawie wpisu do ewidencji oświatowej szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Burmistrza Miasta Lubaczów.
2. Placówka nosi nazwę: Niepubliczne Przedszkole „Magiczny Zakątek”.
3. Organem prowadzącym jest Spółdzielnia Socjalna ”Magiczny Zakątek”, ul. Słowackiego 36, 37-600 Lubaczów
4. Przedszkole posługuje się podłużną pieczęcią w brzmieniu:
Niepubliczne Przedszkole „Magiczny Zakątek”,
ul. Słowackiego 36, 37-600 Lubaczów
tel. 666 957 900
e-mail: magicznyzakatek@op.pl
5. Nadzór pedagogiczny nad placówką sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie.
6. Osobą pełniącą bezpośredni nadzór pedagogiczny w placówce jest Dyrektor.
7. Źródłami finansowania działalności Przedszkola są m.in.:
a) czesne (opłata rodziców/opiekunów),
b) dotacje,
c) darowizny,
d) dochody z dodatkowej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§2
1. Placówka realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach prawnych wydanych na jej podstawie.
2. Cele przedszkola :
1) wspomaganie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych,
2) budowanie systemu wartości,
3) kształcenie u dzieci odporności emocjonalnej,
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci,
5) stworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie,
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
8) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych,
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej,
10) zapewnienie lepszych szans edukacyjnych oraz kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
11) pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
12) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
13) promowanie zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
3. Zadania przedszkola:
§ 3
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w budynku gdzie znajduje się przedszkole oraz w trakcie zajęć poza jego terenem.
2. Sposób sprawowania opieki nad wychowankami:
1) wychowankowie przebywający w placówce są pod opieką wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, która organizuje zajęcia opiekuńczo- wychowawczo-dydaktyczne zgodnie z aktualną podstawą programową,
2) w oddziale do obsługi dzieci i pomocy nauczycielowi może być przydzielona dodatkowa osoba,
3) zajęcia dodatkowe organizowane w placówce odbywają się pod opieką nauczyciela prowadzącego dane zajęcia,
4) nauczyciel jest w pełni odpowiedzialny za fizyczne i psychiczne bezpieczeństwo powierzonych jej opiece wychowanków,
5) przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel kontroluje miejsca, w których przebywają wychowankowie (salę zajęć, szatnię, łazienkę, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia,
6) nauczyciel opuszcza oddział dzieci w momencie przyjścia drugiego nauczyciela, informuje go o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków,
7) nauczyciel może opuścić wychowanków w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej wychowankami,
8) obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy wychowankowi w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomienie dyrektora lub osoby uprawnionej do udzielania pierwszej pomocy oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomach, np. wysokiej temperaturze ciała,
9) w wypadkach nagłych, wszystkie działania pracowników placówki, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom,
10) w placówce nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez zgody rodziców, poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
11) obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów BHP, p.poż. ,
12) wycieczki i spacery poza teren placówki powinny odbywać się przy udziale wymaganej liczby opiekunów, zgodnie z „Regulaminem spacerów i wycieczek” obowiązującym w przedszkolu .
3. Przedszkole zapewnia uczniom objętym kształceniem specjalnym pełny i nieograniczony udział we wszystkich formach zajęć realizowanych przez przedszkole, poza obowiązującymi zajęciami edukacyjnymi tj. język angielski, religia. Zakres wsparcia ucznia w integracji ze środowiskiem rówieśniczym określa indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Przedszkole pokrywa koszty udziału tych uczniów oraz ich opiekunów w zajęciach realizowanych przez placówkę.
Rozdział III
ORGANY PLACÓWKI I ICH KOMPETENCJE
§ 4
Organami Przedszkola są:
1.Organ prowadzący: Spółdzielnia Socjalna ”Magiczny Zakątek” w Lubaczowie
reprezentowana przez prezesa zarządu panią Ewelinę Pelc .
2. Dyrektor sprawujący bezpośredni nadzór pedagogiczny.
3. Kierownik Przedszkola nadzorujący i koordynujący działalność administracyjno-gospodarczą, wychowawczą i edukacyjną przedszkola.
3. Rada Pedagogiczna, którą tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
§ 5
1. Współdziałanie organów Niepublicznego Przedszkola opiera się na zasadach wzajemnego poszanowania i kolegialności. W kwestiach spornych decydujący głos ma organ prowadzący.
§ 6
1. Organ prowadzący:
1) zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przedszkola, w tym bezpieczne i higieniczne warunki
opieki, wychowania i nauki,
2) wyposaża placówkę w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji podstawy programowej, w oparciu o dopuszczone do realizacji programy wychowania przedszkolnego,
3) zapewnia prawidłowe funkcjonowanie i stan techniczny budynku,
4) zapewnia bezpieczeństwo w pracy wszystkich zatrudnionych osób,
5) zatrudnia i zwalnia pracowników,
6) jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych,
7) odpowiada za budżet i finanse przedszkola,
8) podejmuje decyzję o likwidacji placówki z końcem roku szkolnego, po uprzednim poinformowaniu rodziców z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem oraz po zawiadomieniu Kuratora Oświaty,
9) powołuje i odwołuje Dyrektora sprawującego nadzór pedagogiczny,
10) opracowuje oraz dokonuje zmian w Statucie.
§ 7
1. Dyrektor pełni bezpośredni nadzór pedagogiczny, a w szczególności :
1) kieruje bieżącą działalnością przedszkola: opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną.
2) reprezentuje przedszkole na zewnątrz,
3) prowadzi nadzór pedagogiczny,
2. Do zadań dyrektora należy:
1) nadzór nad bezpieczeństwem dzieci w przedszkolu,
2) realizacja zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli,
3) ustalenie ramowego rozkładu dnia zgodnie z ustawą o systemie oświaty,
4) współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę placówki,
5) prowadzenie obserwacji pedagogicznej,
6) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania okresowej oceny ich pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
§ 8
1.Kierownik Przedszkola planuje, nadzoruje, koordynuje i ocenia świadczenie opieki nad dziećmi
w przedszkolu.
Zadania zawodowe:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą wychowawczą i edukacyjną przedszkola;
2) organizowanie wyposażenia przedszkola w środki dydaktyczne i wyposażenie techniczne
3) rekrutowanie i przeprowadzanie adaptacji zawodowej nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
4) zarządzanie zespołem pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, w tym ich motywowanie i ocenianie efektów pracy;
5) zapewnianie szkoleń i rozwoju zawodowego pracowników;
6) koordynowanie obsługi administracyjnej przedszkola, w tym nadzorowanie prowadzenia dokumentacji przedszkolnej w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa;
7) prowadzenie naboru, przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczającego do Przedszkola zgodnie z ustalonymi w Statucie zasadami.
§ 9
Rada Pedagogiczna:
1) ocenia efektywność stosowanych programów nauczania,
2) opracowuje roczne i miesięczne plany pracy Przedszkola,
3) rozwiązuje problemy wychowawcze,
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 10
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok od poniedziałku do piątku z wyjątkiem ustawowych dni wolnych od pracy. W okresie ferii szkolnych przy zmniejszonej liczbie dzieci w Niepublicznym Przedszkolu dopuszcza się zmniejszenie liczby oddziałów.
2. Przerwy w pracy Przedszkola wykorzystywane są na prowadzenie prac modernizacyjnych, remontowych oraz porządkowo – gospodarczych.
3. Czas pracy Przedszkola wynosi 8 godzin od 8.00 do 16.00. Istnieje możliwość zmiany czasu pracy w zależności od potrzeb, w oparciu o odrębne uzgodnienia z rodzicami.
4. Do realizacji celów i zadań statutowych Przedszkole posiada:
a) 3 sale dydaktyczne do zajęć w poszczególnych grupach,
b) łazienkę dla personelu,
c) łazienkę dla dzieci,
d) szatnię,
e) pomieszczenie, w którym następuje obsługa cateringu,
f) sala do zabawy,
g) pomieszczenie socjalne.
5. Zajęcia dydaktyczne i wychowawczo-opiekuńcze odbywają się w budynku Przedszkola, a także poza jego terenem w trakcie spacerów i wycieczek.
6. Przedszkole składa się z oddziałów. Grupę mogą tworzyć dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
7. Oddział nie może liczyć więcej niż 25 dzieci. Oddział może funkcjonować przy niepełnej liczbie dzieci.
8. Przedszkole przewidziane jest dla 50 dzieci, zgrupowanych w 2 oddziałach.
9. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku 2,5 do 6 lat.
10. W przypadku odroczenia obowiązku szkolnego do Przedszkola może uczęszczać również dziecko starsze.
11. Podstawą zgłoszenia dziecka jest karta zapisu dziecka. Zapisy trwają przez cały rok i dzieci przyjmowane są w miarę dostępności miejsc przedszkolnych i według kolejności zapisów.
12. Nie przewiduje się pobytu skróconego, poniżej 5 godzin.
13. Godzina zajęć w Niepublicznym Przedszkolu trwa 60 minut (nie dotyczy zajęć dodatkowych).
14. Ramowy rozkład dnia jest podawany do wiadomości rodziców na tablicy informacyjnej i określa godziny zajęć i posiłków. Opracowany przez nauczyciela i zatwierdzony przez dyrektora.
15. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowe rozkłady dnia każdego oddziału z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
16. W szczególnych przypadkach dyrektor może zmienić organizację dnia (np. wycieczki, uroczystości itp.).
17. W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe w ramach miesięcznego abonamentu. Zajęcia są dokumentowane zgodnie z bieżącymi regulacjami Ustawy o oświacie i rozporządzeń MEN.
18. Zajęcia są dokumentowane zgodnie z bieżącymi regulacjami Ustawy o systemie oświaty i rozporządzeń MEN.
19. W Przedszkolu obowiązuje odpłatne żywienie zbiorowe. Dzieci spożywają 3 posiłki : śniadanie, II daniowy obiad, podwieczorek. Napoje (woda, herbata , kompot) są dostępne dla dzieci przez cały czas pobytu dziecka w Przedszkolu. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala Spółdzielnia Socjalna „Magiczny Zakątek”.
20. Opłata za wyżywienie dziecka jest pobierana z góry do 10 dnia każdego miesiąca.
W przypadku nieobecności dziecka w Niepublicznym Przedszkolu dokonuje się odpisów za wyżywienie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym.
Rozdział V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI
§11
Zasady ogólne:
1. Liczbę pracowników ustala prezes organu prowadzącego.
2. Zasady zatrudniania, wynagradzania, premiowania oraz prawa nauczycieli i innych pracowników precyzują odrębne przepisy wewnętrzne, zgodne z obowiązującym Kodeksem Pracy.
3. Obowiązki pracowników określa szczegółowo załącznik do umowy o pracę, zgodny z obowiązującym Kodeksem Pracy.
4. O bezpieczeństwo dzieci dbają wszyscy pracownicy Przedszkola niezależnie od zajmowanego stanowiska, zarówno w budynku Przedszkola, jak i w czasie wyjść poza jego teren.
5. Wszyscy pracownicy Przedszkola winni dbać o dobre imię placówki, strzec jej mienia
i szanować dobro społeczne.
6. Wszyscy pracownicy Przedszkola zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej
w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych aspektów działalności placówki.
§12
Wychowawca – nauczyciel wychowania przedszkolnego:
1. Organizuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i sprawuje opiekę w powierzonym oddziale oraz odpowiada za jej jakość.
2. Prowadzi wymaganą dokumentację i sporządza plan pracy.
3. Otacza indywidualną opieką każdego wychowanka.
4. Sprzyja rozwojowi, zdolnościom i zainteresowaniom dzieci.
5. Prowadzi karty obserwacji dzieci i w razie potrzeby współpracuje z psychologiem, logopedą, lekarzem i innymi specjalistami.
6. Bierze udział w pracach Rady Pedagogicznej i realizuje jej postanowienia.
7. Realizuje polecenia dyrektora oraz osób kontrolujących.
8. Dba o podnoszenie kwalifikacji i uzupełnia swoją wiedzę w zakresie rozwoju i edukacji dzieci
w wieku przedszkolnym.
9. Współpracuje z rodzicami/prawnymi opiekunami w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem ich prawa do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w Przedszkolu w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju :
a) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
b) przy organizacji uroczystości i świąt w Przedszkolu,
c) przy organizowaniu wycieczek.
10. Dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci podczas pobytu w Przedszkolu, jak i podczas spacerów i wycieczkach poza teren Przedszkola.
11. Dba o czystość i estetykę powierzonej sali dydaktycznej oraz bezpieczeństwo zabawek.
Rozdział VI
PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW PRZEDSZKOLA
§13
1. Dziecko ma zapewnioną opiekę osoby z kwalifikacjami pedagogicznymi w godzinach pracy Przedszkola.
2. Wychowanek ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy.
3. Dziecko ma obowiązek:
4. Wychowankowie Przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, a opłatę z tytułu ubezpieczenia ponoszą rodzice/prawni opiekunowie w momencie podpisania umowy o świadczenie usług przez Przedszkole. Posiadanie ubezpieczenia NW jest obowiązkowe.
Rozdział VII
PRZYJĘCIE DO PRZEDSZKOLA, SKREŚLENIE Z LISTY WYCHOWANKÓW
§14
a) rodzice / opiekunowie zalegają z opłatami za 1 miesiąc,
b) zachowanie dziecka powoduje zagrożenie zdrowia lub życia wychowanków Przedszkola,
c) rodzice / opiekunowie zataili informację o stanie zdrowia dziecka, co uniemożliwia prawidłowy proces wychowawczo – dydaktyczny,
d) nastąpi brak współpracy pomiędzy rodzicami / opiekunami a personelem dydaktycznym Przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczo- dydaktycznych.
Rozdział IX
Współpraca z rodzicami
§15
a) zapoznania się z planem pracy przedszkola,
b) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
c) uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka, jego postępów, osiągnięć i niepowodzeń,
d) uzyskiwania porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych oraz sposobu,
e) udzielania dziecku pomocy w domu,
f) uzyskiwania porad w sprawach wychowania i rozwoju dziecka, wyrażania swoich opinii na temat pracy placówki oraz przekazywania Dyrektorowi wniosków na temat pracy przedszkola,
g) pobytu z dzieckiem w przedszkolu w fazie adaptacji, która trwa nie dłużej niż dwie godziny dziennie przez okres trzech dni po wcześniejszym uzgodnieniu,
h) uczestnictwa w zajęciach organizowanych celowo dla rodziców i dzieci,
i) udziału w otwartych uroczystościach przedszkolnych.
8. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu,
b) zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty,
c) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo,
d)terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
e) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
f) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych
g) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez Przedszkole.
9. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§16
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej Przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: wychowanków, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
4. Statut został przygotowany na podstawie:
a) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r ( art. 102). o systemie oświaty oraz akty wykonawcze tej ustawy.
b) Konwencji o Prawach Dziecka ((DZ.U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 i 527).
c) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Załącznik nr 1. (DZ.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624 ze zmianami).
5. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy oraz Kodeksu Cywilnego.
6. Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r. Nadany zostaje przez organ prowadzący.